En av oss i nätverket har flera gånger nämnt att detta med ett “Why? “, ett varför, bör föregå frågor som besvarar hur och vad. Ett varför som ska få vara en ledstjärna, vision, i vått och torrt för alla beslut i medgång som motgång, något som brukar kallas för värderingar ringas här in för att omsättas och manifestera i den fysiska verkligheten.
Vårt varför är just att skapa roligare och tryggare platser som i nutid och långsiktigt värnar om det medmänskliga mötet i samhörighet och nyfikenhet att upptäcka. Vi tror på teknikfokuserade koncept som kan växa av sig självt därför att det är lönsamt utan att tumma på detta med hållbarhetsfrågan, därför att om vi värnar om något måste det långsiktiga perspektivet alltid appliceras. Det måste finnas en proaktivitet.
Så, alla berättelser har en början och den början är där vi bestämmer att den ska vara.
Det hela började med att försöka göra något kul med framtidens, nutidens, teknik, att utforska nya möjligheter kring interaktion och samtidigt göra något gott för oss allihop – något hållbart, eller att åtminstone bidra så gott det går med steg framåt i denna riktning. Naturligtvis kan vi alla stå inför att balansera värderingar, det önskade med en nutid och realism i att faktiskt ha resurser, pengar, för att realisera något. Man måste anpassa sig till rådande förutsättningar, och det bästa är om lönsamhet – eller helt enkelt för en startup, att en lön kan linjera med ett sådant arbete. Efter att ha gjort experiment med både projektorer och interaktivt ljud i massvis av ljudzoner med bl a Gröna Lund som uppdragsgivare kring halloween, och en egenutvecklad synth för musikskapande, så visade det sig att tekniken blev både väldigt innovativ och högst användbar; inte minst för en sådan där kontorsmiljö som har ‘gamified business intelligence dashboards’.
Så kom detta med Covid-19-pandemin. Eftersom en av oss har en ung dotter med känsliga lungor och en förståelse finns för riskgrupper, som vi alla tycks kunna utgöra – utan att vi vetat om det – så blev detta ett givet fokusområde.
När en vän anlitade en av grundarna som konsult inom futurism och kreativ konceptskapare för framtidens butik och denne stod tittandes ner i mobilen under ett studiebesök så skymtade ett slitet klistermärke vid fötterna. Där i blickfånget precis bredvid mobilen som vi ofta tittar ner i fanns ett budskap om att hålla avstånd. Ett märke som nästan smält in i scenen och liksom försvann bland alla intryck; klistermärket påminde just om att hålla avstånd för att minska smittspridningen av Covid-19. Ett påminnelse-budskap som handlar om så mycket mer kring omtanke och hänsyn.
“Action”, redan samma dag fanns en prototyp klar, nu påväg att bli interaktiv – så den kan reagera på ljud i omgivningen och rikta sig i vinkel direkt till besökaren; nu nästan magiskt levande och nära omöjlig att inte lägga märke till.
Det fungerade.
Vid köerna till en ICA-butik höll plötsligt kunderna avståndet lite mer varsamt och visade sig även spontant interagera med just dessa golvprojektioner. Det gavs beröm och uppmuntran till initiativet. Tvåtusen personer om dagen passerade budskapet, och ingen tycktes längre missa ett klistermärke som nu liksom fått liv, och gjorde hela platsen mer rofyllt levande. Det visade sig att många blivit nyfikna på att återkomma för att se hur det hela utvecklades, för det gjorde det – dagligen förbättrades det som först varit en enkel prototyp och blev allt mer skiftande i nyanser och interaktion.
Expansion
Hur skulle fler få nytta av det här, det kostar ju ändå en del? Japp, reklamintäkter och såklart en roligare upplevelse för besökarna borde kanske räcka? Med tanke på att vi gärna betalar en inträdesbiljett till museet eller nöjesparken såsom gröna lund så var det väl en bra idé att ta med sig det till en butiksmiljö. Detta när man ändå inte fick besöka sådana platser, där det periodvis varit ännu mer restriktivt i andra länder. Men hur skulle man kunna skapa reklamintäkter utan att det flyger runt ibland dessa otrevligt oönskat blinkande reklambudskap överallt? Och hur skulle man kunna göra så att det inte uppstår folkhopar vid interaktiva hologram-liknande AR-projektioner på golven (med tanke på att hålla avstånd för att just minska smittspridning)?
Efter att ha gjort ett framgångsrikt test på ICA Roslagstull i Stockholm under 2020-2021 och utvecklat egen ny mjukvara för interaktion via motiontracking med kamera och ljud så inser vi att det finns ett intresse och har nu skapat denna webbsida som en kampanj; ett test för en startup. Tanken är att kunna göra både platser roligare och även mer lönsamma, bland annat igenom en app för mobil AR; där t ex ICA Stig och ICA Stina kan få vinka som AR-hologram medan man upptäcker erbjudanden och scannar sina varor.. Därtill, med vårt kommande projekt äds.com (japp, det är äds.com med annonser från Sverige) så gör vi gott med att möta kundernas önskan till hållbarhet; vi har helt enkelt sett till så att de som annonserar får extra-credits genom att vara klimatsmarta; det ger en belöning – inte motsatsen. Därmed kan vi konstatera att de butiker som kopplar ihop sig med eko-systemet faktiskt även tagit ett till kliv i ansvarsfull miljöhänsyn, ett miljösmart tänk (a la Wiouci™).
Med den lilla kampanjsidan “avstand.nu” så tycks budskapet i projektioner nå fram enkelt och även kunna bli en slags “landningssida” för att slussa vidare de som är intresserade bl a just hit till denna text – detta så att vi kan få mer intresse, sprida & utveckla hållbar innovation och samtidigt skapa förutsättningar för organisk tillväxt med marknaden, att helt enkelt hålla vettiga priser utan ett externt kapitalberoende.
Under arbetet med denna ICA Roslagstull har hundratals varianter av budskap och automatiserade A/B-tester lett till att våra interaktiva golvprojektioner nu med ny teknik är betydligt ljusstarkare, roligare och mer synbara. Vi har nyutvecklad spegel-teknik som gör både skärpan klarare och kan flytta runt projektioner på stora ytor så att den följer med en besökare.
Att samarbeta långsiktigt, tillsammans
All innovation kring interaktion samlas nu i en egenutvecklad plattform som fått namnet AiZond.com™. Eftersom det råkar finnas med AI i beräkningarna för interaktion och optimering så lämpade sig AI i namnet, och eftersom en Zon blir AI-fierad så blev varumärket AiZond med mjukvara på vår lilla projektor-dator-sond ett passande namn.
Pragmatik
Vad kostar det? Väldigt lite i sammanhanget. Priset per dag blir mindre än en Stockholmsresa med taxi till Arlanda; mindre än vad en av vanligen flera hundra kunder spenderar per dag – med en förhoppningsvis vettig vinstmarginal. Därtill, nu tycks vi även genom sponsorer, ett digitalt sortiment och den klimatsmarta och samhällsnyttiga intentionen kunna göra så att de som ansluter sig till ekosystemet istället till-och-med får betalt tillbaka efter installationen; dvs att det i ren nettovinst blir en investering utan att ens sälja fler egna varor.
Våra kunder kan således börja få betalt för att ge sina besökare den roliga upplevelsen av interaktiva golv.
Vi söker vi fler referenskunder för att testa koncept för framtidens butik. Vill ni vara först och en plats med ny spännande innovation dit kunder kommer för att uppleva framtiden? Hör av er!
Vi jobbar just nu som frilansande konsulter enligt en av våra beräkningar kan vi i nuläget börja installera och få klart en driftsäker interaktiv golvprojektion inom några arbetsdagar.
Önskar ni köpa en färdig lösning kan vi tillsammans sätta ihop ett komplett paket åt er. Notera att köp i vår onlinebutik sker med reservation för lagerstatus hos leverantörer.
Vi jobbar gärna tillsammans med fler partners, så ni är välkomna att höra av er!
Vi är en partner, inte en konkurrent
När en marknad växer med ny innovation kan “kakan” bli större, istället för att behöva fokusera på vem som får mest av något befintligt. Vi ämnar att just växa marknaden för AR-projektion och kringliggande högteknologiska områden; här rör det sig om AI, AR, blockchain och all möjlig sammanlänkning med intentionen att använda teknik för en roligare, trivsammare och bättre vardag. Tekniken får gärna användas som ett komplement till att stimulera till möten, inte som ett substitut att ersätta det.
Vi tänkte göra ett försök och bidra till att växa marknaden för interaktiv projektion. Varför då? Därför att vi tillsammans kan göra nytta på olika vis; digitala lösningar tenderar inte minst att spara en hel del av miljön då saker som dyker upp med ljus kan tillföra nya saker utan att behöva tillverkas i det fysiska – det besparar helt enkelt råmaterial. Dock, vi har ändå lärt oss att vara inriktade på kommers och lönsamhet för att kunna expandera vår verksamhet och det vi tror på, så det måste vi anpassa oss till – dvs att bidra till en ökad omsättning. Det gör vi, men på smarta nya sätt.
Vi ämnar inte att skapa en ny marknad, för det är ett alldeles för stort projekt – dock att transformera det befintliga och fylla de behov som kommer att uppstå.
Lab-miljöer
Fler lab-miljöer välkomnas där vi kan testa färdigutvecklade lanseringar av prototyper inom retail och transport. Vi tillämpar ‘realease early, release often’. Ansök gärna om att bli en lab-partner för att ingå i vårt future-forum.
Det tycks bli en del nya jobbtillfällen där vi även gärna växer vårt konsultnätverk. Just nu söker vi att utöka nätverket inom områdena
Talanger är alltid välkomna att samarbeta! Snart släpper vi öppen källkod via github mm där vi kan samarbeta ännu snabbare.
Leverantörer
Klimatsmarta Projektor-tillverkare, hör av er! Vi kan utöka och bidra till att framtidssäkra marknaden för er och samtidigt göra en fin samhällsnytta.
Sponsorer
Hör av er för en öppen dialog!
“Patent Pending” och “intelectual property”
En hel del patenterbar teknik har utveklats i allt prototypande, dock ämnar vi inte att skydda denna mer än till den grad det behövs för att kunna driva våra projekt – vi släpper gärna vår källkod öppen med transparens men har lösningar som är så vettiga att det fortfarande autoamtiskt kan ingå i det ekosystem som är i linje med våra värderingar.
Academy & ständigt lärande
Vår filosofi är att ständigt lärande är en bra idé, naturligtvis förutsatt en etiskt hållbar målsättning och föredragsvis med ett avgränsat fokus. Ett diplom från AI Business Academy – Sustianable Enterpise™ tycks efterfrågad. Vi planerar att tillsammans med en partner att bidra till kunskapsutveckling för framtidens arbetstillfällen. Återkom snart!